Mobila e-handeln på uppgång

Att e-handeln har blivit big business känner nog de flesta till, och det har blivit fullt normalt att handla på nätet. Dock så är det så att det mesta av av handlandet sker via desktops och laptops, medan mobila enheter som telefoner och surfplattor inte genererar så stor försäljning. Att det är så är kanske inte så konstigt; en lite telefonskärm gör det ju svårt att se varan man köper ordentligt. De mobila enheternas andel av trafiken till olika näthandelsplatser är större än försäljningen; möjligen kan det vara så att om man ser en vara man är intresserad av i mobilen, så går man hem till sin desktop för att se närmare på den och köpa den. Något som pekar på att det kan vara så är att surfplattor står för en mycket större del av försäljningen än telefoner när det gäller mobila enheter; surfplattor är ju större och bekvämare att använda.

Men den mobila e-handeln är på väg uppåt. Idag står den för ungefär 10% av försäljningen, men ofta över 20% av all trafik på näthandelssajter. Besök via mobila enheter varar dock kortare tid, och färre sidor ses, än besök via traditionella desktops och laptops. Även om försäljningen via mobila enheter ökar, så är det nog där lösningen finns; näthandelssajterna måste göra sina sajter mer responsiva, så att det blir mer lockande att handla via surfplatta och speciellt mobil. De företag som lyckas med det kommer att kunna skaffa sig en fördel i kampen om näthandelskunderna.