Google Shopping testas i Sverige

Google Shopping är de betalda annonser som vissas över de vanliga sökresultaten i Google, och har funnits ett tag i USA och en del andra länder nu. Det hela fungerar så att företag betalar Google för att länkar till deras sajt ska visas på toppen när vissa sökord ska användas, eller vid sidan av. Dock inte helt som vanliga sökresultat; det framgår att det hela är betald reklam. Det hela har börjat rullas ut i Sverige, och ska, enligt rykten, träda i full kraft under fjärde kvartalet i år (2013).

Att Google försöker tjäna pengar på sin verksamhet är inte så konstigt, men Google Shopping är ändå inte helt okontroversiellt. Det hela kan ses som ett sätt att påverka de resultat användare får när de söker via Google. Även om det framgår att det är betalda annonser, så är det ju ofta så att användare väljer de resultat som dyker upp i toppen av sökresultaten. Detta kan i förlängningen leda till att företag finner det bättre att betala för att synas via Google Shopping, snarare än att hamna i topp av sökresultaten på traditionellt vis.

Vad lanseringen av Google Shopping kommer att leda till i förlängningen är dock än så länge inte helt klart. Att det innebär ett paradigmskifte är självklart; seriösa e-handlare kommer inte att enbart förlita sig på bra SEO, utan måste också tänka på att synas via Google Shopping. Google har nog inga problem med detta, men om detta är positivt eller negativt för gemene man, när det gäller att hitta bra e-butiker återstår att se.