E-handeln blir Postens räddning

Det är helt klart så att E-handeln allt mer växer för varje kvartalsrapport som presenterats. Framför allt om man ser till de företag som historiskt sett sysslat med traditionella handelsvägar och transportsystem. Ofta brukar man prata om att det är i princip omöjligt att vända en stor oljetanker, men det verkar som att den effekt som E-handel har på marknaden ändå har gett resultat på de allra största båtarnas svängradie. Den svenska Posten går fortsatt med förlust och de har stora problem med lönsamheten, bland annat efter den omorganisation som trädde i kraft och som kostade Posten väldigt mycket.

En sak som är väsentligt med Posten är att det ska existera en produkt att leverera. Det har säkert inte undgått någon att brevskörden man får i brevlådan är betydligt mindre än vad den har varit innan, dessutom finns det flera olika alternativ att lösa sina räkningar på än att få varenda av dem på utskriven faktura. Många fler använder sig idag av elektroniska alternativ, bland annat eftersom att pappersfakturor ofta kommer med en avgift för att det just är en pappersfaktura. Därmed förlorar Posten arbete, breven blir helt enkelt färre att dela ut.

Därför är en ökande E-handel det som kommer att rädda Posten ur deras nuvarande situation. Visserligen finns det många olika logistikföretag i Sverige idag som sysslar med att leverera varor man beställt på nätet, så Posten är definitivt inte ensamma, men i takt med att handeln på nätet ökar skapar det också möjligheter för Posten att utöka branschen och satsa på en marknad som för dem ligger närmare i tiden. E-handeln är alltså det som väger upp den sinande strömmen av brev som skickas i Sverige, och bara en sådan sak som att logistikföretagen i Sverige och Norden under årets första kvartal omsatte omkring 44,2 miljarder kronor visar sitt tydliga tecken på att marknaden fortfarande är väldigt stor.

Det Posten kommer att behöva göra är att anpassa sina tjänster än mer efter rådande klimat på transportmarknaden. Brevbärarens roll kommer för evigt att vara förändrad, och det är nog snarare så att denne får mer agera bud än brevbärare i framtiden. Tacklar Posten dessa nya utmaningar på rätt sätt så kommer man att ha en stark ställning, inte minst med tanke på att man har ett av Sveriges absolut största och mest uppskattade varumärken.